Review: Far Cry Primal

Story

Primal speelt zich af in het land Oros 10,000 BC, na de laatste ijstijd. Hier kruip je in het lichaam van de jager  Takkar, een lid van de Wenja tribe. Het spel begint met een groep jagers die op zoek zijn naar voedsel tijdens hun tocht naar Oros. Ze komen een kudde mammoeten tegen  en zonderen één mammoet af van de rest en doden hem. Na de succesvolle jacht worden ze echter aangevallen door een sabeltandtijger en Takkar en zijn vriend Dalso vallen van een klif. Dalso overleeft het echter niet en nadat je hem begraven hebt zet je je zoektocht verder naar Oros.

Vanaf hier begint de tutorial hoe je resources kunt verzamelen en wapens kunt maken. Wanneer je aan het einde van de tutorial een kampvuur hebt gemaakt ziet Takkar plots een pijl gemaakt door Wenja.Na het maken van een toorts begin je aan je zoektocht naar de mysterieuze Wenja jager. Onderweg kom je al wat roofdieren tegen die je kunt afschrikken met je toorts en al gauw vind je Sayla, een vrouwelijk lid van de Wenja. Beiden worden aangevallen door een sabeltandtijger en moeten vluchten. Sayla neemt je mee naar haar kamp in Oros waar ze je verteld over Ull, de leider van de vijandelijke Udam clan, die haar kamp heeft vernietigd. Nadat alle wonden zijn verzorgd begint je reis in de prehistorische open wereld van Oros.

Je hoofddoel is om zoveel mogelijk Wenja te vinden en ze richting het kamp te sturen. Dit kan door zijmissies uit te voeren of random events te doen. Er zijn ook 6 speciale Wenja die je via de hoofdmissies moet recruteren om je dorp verder uit te bouwen. Als je Sayla en jezelf meerekent zijn er dan in totaal 8 verschillende onderdelen van je kamp die je moet bouwen en uitbreiden. Dit uitbreiden is aan de hand van de resources die je verzamelt op je tocht maar ook aan de hand van het aantal mensen die in je dorp wonen. De skills die je kunt kiezen zijn dan ook onderverdeelt in acht secties naargelang de specialiteit van dat specifieke personage. uiteindelijk kom je in aanraking met de 2 vijandelijke stammen, de Udam en de Izila, die je moet bevechten om je plaats in Oros te verdedigen.

far-cry-primal-5-things-we-need-from-the-new-game-from-ubisoft-648357

Gameplay

Net zoals zijn voorgangers is Far Cry Primal een actie/avontuur game. Het enige verschil is, doordat het spel zicht afspeelt in de oertijd, dat er niks van vuurwapens of andere technologische snufjes beschikbaar zijn. Je moet je zien te redden met knuppels, speren, en natuurlijk de boog. Al deze wapens kunnen uiteraard niet gekocht worden en dienen gemaakt te worden met allerhande resources, zoals takken en stenen, die je onderweg tegenkomt. Naargelang je vordert in het spel en je het dorp uitbreidt met nieuwe Wenja kun je dodelijkere versies maken. Deze upgrades komen van pas aangezien je steeds gevaarlijkere roofdieren en vijandelijke oermensen tegenkomt. Het spel bevat ook een dag en nacht cyclus die het gedrag van sommige roofdieren bëinvloedt. Het maken van vuur kan je hier dan beschermen en verhoogt de zichtbaarheid.

Nieuw in Far Cry Primal is de mogelijkheid om wilde dieren te temmen door ze te lokken met voedsel. Deze dieren kun je dan inroepen om je bij te staan en je te helpen. Verschillende dieren hebben verschillende specialiteiten die je kunt benutten. Zo zijn bijvoorbeeld kat-achtigen heimelijker en vertrouwen wolven vaker op snelheid. Maar je belangrijkste compaan is jouw uil. Deze kun je uitsturen om het terrein vanuit de lucht te verkennen en vijandelijke elementen op je minimap aan te duiden. Naarmate je jouw uil verder verbetert kan hij zelfs vijanden doden of zelfgemaakte bommen laten vallen op nietsvermoedende vijanden.

Mammoth_Hunt_GOLD_1080p_221522

Verdict

Far Cry Primal is grafisch zeer mooi en heeft enkele interessante vernieuwingen. Het ontbreken van alle soorten technologie brengt je nog meer in de sfeer en verandert ook de manier waarop je bepaalde situaties behandelt. Maar toch krijg je het gevoel dat je alles al een keer gedaan hebt in Far Cry 4. Alle zijmissies en random events zijn exact hetzelfde alsook het veroveren van vijandelijke kampen en forten. Ook de dieren en planten zijn vaak identiek aan hun voorgangers met uitzondering dat het hun prehistorische soortgenoten zijn.  Ook het ontbreken van een echt memorabele anti-held zorgt ervoor dat het verhaal wat minder boeiend is en zo op de achtergrond terechtkomt. Fans van Far Cry 4 die meer van hetzelfde wilden zullen zeker niet ontgoocheld zijn in Primal maar voor zij die vernieuwing zochten kan het een teleurstellende ervaring zijn. Laat gerust weten wat jullie er van vonden in de comments.

PLUSPUNTEN MINPUNTEN

7/10

+ Grafisch indrukwekkend – weinig boeiend verhaal